Lieve lezer, Vlieggedrag is vaak de olifant in de kamer bij een kroeggesprek over duurzame ambities: ‘Ik probeer zo min mogelijk plastic te gebruiken en eet alleen seizoensgroenten,’ zegt de een. ‘Zijn jullie al overgestapt op DuckDuckGo als zoekmachine?’ vraagt een ander. Maar als het gespreksonderwerp verschuift naar vakantieplannen, kijken we besmuikt naar ons biertje. Want hoe rechtvaardig je in deze context een weekendje Barcelona, wintersport in Oostenrijk, of een yoga-retraite in Nepal? Vergeleken met vliegen zijn veel sympathieke groene voornemens namelijk een druppel op een gloeiende plaat. Met kort douchen of zuinig stoken bespaar je bijvoorbeeld respectievelijk 86 en 390 kilo aan CO₂-uitstoot per jaar. Terwijl je met een vliegvakantie naar een ver land al gauw 4.000 kilo uitstoot. Met alle klimaatgevolgen van dien (zie onze nieuwe podcast). Toegegeven, dit soort vergelijkingen leidt vaak tot wat ik de Hypocrisiedrogreden noem: je doet iets goeds (bijvoorbeeld geen vlees eten), maar omdat je ook iets slechts doet (vliegen), wordt je goede gedrag voor je gevoel teniet gedaan. Geen vruchtbare manier van redeneren, want ieder mens is a priori hypocriet, en elke milieuvriendelijke keuze die je maakt is op zich al een stap in de goede richting – zelfs als je daarnaast ook milieuonvriendelijk keuzes maakt. En toch: als we érgens moeten beginnen met verduurzamen, is het wel bij ons vlieggedrag. De verantwoordelijkheid ligt voor een groot deel bij overheden (petitie!). De luchtvaartsector is al sinds jaar en dag via internationale afspraken gesubsidieerd en vrijgesteld van belasting – vandaar de absurd goedkope ticketprijzen. Tijd voor een CO₂-belasting op vliegtickets, en investering in een goedkoop, snel en toegankelijk spoornet, met nachttreinen – zijn die niet superromantisch? – en betaalbare internationale intercity’s. Maar vervolgens is minder vliegen ook onze eigen verantwoordelijkheid. Als we nou beginnen met binnen Europa de trein of de bus te nemen. Fijne bijkomstigheid: je krijgt meer mee van de reis die je aflegt. En in het leven gaat het uiteindelijk niet om de bestemming, maar om de weg ernaartoe, nietwaar? Veel groeten, Imre van Son Adjunct hoofdredacteur Literair P.S. Ben jij een literaire veelvraat met een scherp oog voor nieuw schrijf- en dichttalent? Barst je van de ideeën voor rubrieken en vernieuwende vertelvormen? Hard//hoofd is op zoek naar een ambitieuze adjunct-hoofdredacteur Literair. |
|
Hard//hoofd en RAUM presenteren: Ansicht |
|
| Illustratie: Reinout Dijkstra Aflevering 2 - Selin Kuşçu: Om niet te verdrinken Selin Kuşçu beschrijft de toekomstige stad vanuit het perspectief van een waterdruppel, die via een vloedgolf aan land is gekomen. Door deze vloedgolf is een groot deel van Nederland onder water gelopen. De dreiging van het water maakt dat niemand meer een thuis heeft en mensen zich steeds naar andere steden verplaatsen. Of is dat constante verhuizen alleen maar een uiting van hun rusteloosheid? Ook te beluisteren via iTunes, Spotify en Stitcher. |
|
Leuk? Kom naar de lancering van 'Ansicht' Vrijdag 12 april 20:30 - 23:00 Locatie: RAUM - Venster Gratis entree |
|
|
| Weerwoord: Dit was wel de Baudet op wie velen stemden |
|
Melvin Schut was geschrokken dat Baudet extreem-rechtse taal uitsloeg, tijdens zijn overwinningsspeech. Julius Koetsier vraagt zich af waarom, want dat doen ze bij het Forum voor Democratie altijd al. |
|
Re: Verleider Jaime lacht om verkrachting |
|
In haar missie voor goede seks laat de Belgische televisie-seksuologe de bekentenis van een verkrachting zomaar passen. ‘O jong. Dat klinkt niet oké hè.’ Harriet Bergman laat ze er niet mee wegkomen. |
|
|
| | "De 30 nationale parken in Vietnam beginnen leeg te raken." Illustratie: Annelien Smet |
|
Copyright © 2019 Hard//hoofd, All rights reserved. Je ontvangt deze email omdat je je hebt ingeschreven op hardhoofd.com Our address: Plantage Muidergracht 24 1018 TV Amsterdam The Netherlands Add us to your address book Want to change how you receive these emails? You can update your preferences or unsubscribe from this list |
|
|
|