Laden...
Iedereen die onderneemt, maakt fouten. Als je – zoals ik – meer dan 20 jaar ondernemer bent, heb je een lijst van fouten. Ik houd niet van terugkijken, liever houd ik me bezig met de toekomst. En hoewel fouten belangrijk zijn om te leren, maak ik ze liever niet. Ik heb het er ook liever niet meer over. Toch maak ik voor vandaag een uitzondering. Ik ga met de spreekwoordelijke offerte-billetjes bloot. Daarbij neem ik op de koop toe dat je misschien geen vertrouwen meer in me hebt als het gaat om offertes schrijven. Mijn eerste offerte-blunder maakte ik al in de eerste maand dat ik ondernemer was. We hebben het over begin 1997. Ik kan kort zijn over deze offerte-blunder: ik had geen offerte gemaakt. Ik had een gesprek met een opdrachtgever die enthousiast was over een nieuwsbrief die hij wilde maken. Of ik daarvoor input wilde leveren. We brainstormden daarna nog eens anderhalf uur, voordat ik aan de slag ging. Aangestoken door enthousiasme, stortte ik me op mijn eerste echt klus als tekstschrijver (toen deed ik dat nog). De opdrachtgever was blij met mijn teksten. Maar hij was niet blij met mijn factuur die ik tegelijkertijd opstuurde. Hij vond het uurtarief van 40 gulden (!) veel te hoog. Hij weigerde te betalen. Gelukkig trof ik een bevriende advocaat die op briefpapier van zijn kantoor een formeel briefje schreef dat mijn opdrachtgever toch echt moest betalen. Dat deed hij gelukkig binnen 2 dagen. Maar ik was ook mijn opdrachtgever kwijt. Les 1: schrijf altijd een offerte en begin pas met werken als je akkoord hebt op de offerte. Heb ik me daarna altijd aan gehouden. Soms voelde ik me echt een b*tch als ik weigerde een opdracht te beginnen als er nog geen handtekening was. Maar het was daarna nooit meer nodig een advocaat in te schakelen. Voor een andere offerte-blunder schaam ik me nog steeds. Wat mij betreft de grootste blunder die je kunt maken. Ik had een leuk gesprek gehad bij een klant, die een vergelijkbare vraag had als een klant een paar weken eerder. Aan de offerte van die andere klant had ik veel tijd besteed. Eigenlijk meer dan ik vooraf had bedacht dat redelijk was. Maar ja, zoals dat gaat: ik zag het als investering. Het resultaat was een mooie offerte met een akkoord van de klant. Toen er een nieuwe klant kwam met een vergelijkbare vraag, dacht ik slim te zijn en de offerte van de andere klant te kopiëren. Niet helemaal natuurlijk. Ik veranderde de namen (met de onvolprezen zoek-vervang-functie) en veranderde wat zinnen in het stukje over de vraag van de klant. In minder dan een half uur was ik klaar. Ik moest de volgende dag ook een training geven, waardoor ik er met mijn hoofd misschien niet helemaal bij was toen ik de offerte nog eens door las. Twee dagen later kreeg ik een mailtje van mijn nieuwe klant. Met een akkoord op mijn offerte. Hoera! Maar ook met de opmerking dat zijn directeur het wel een béétje raar vond dat er nog een keer een naam van een andere organisatie in de offerte stond… Oeps. Ik had in het oorspronkelijke document de naam van de klant blijkbaar 1x verkeerd geschreven. Daardoor was hij niet vervangen bij de zoeken-vervangen-actie. Au. Een wonder dat ik toch de opdracht kreeg. Ja, fouten maken is menselijk. En van fouten kun (en moet) je leren. Klopt allemaal. Toch maak ik ze liever niet. En als het dan toch gebeurt, dan niet vaker dan 1x. In mijn nieuwe, online training ‘Altijd een JA op je offertes’ leer ik je alles over wat ik inmiddels weet over offertes. Zo ontdek je bijvoorbeeld hoe je offertes schrijft die voelen als maatwerk. Zodat een klant meteen aanhaakt. En die qua toon passen bij jou en jouw bedrijf, terwijl jij er niet veel tijd aan besteedt. Ook leer je welke onderdelen je niet mag vergeten in je offertes als jij je klant wilt overtuigen. Ik zie dat veel offerte-schrijvers juist die onderdelen weglaten uit hun offerte. En op die manier kansen laten liggen. Iets voor jou? Op deze pagina lees je er meer over én kun je je meteen aanmelden: https://protaal.nl/altijd-ja-op-je-offertes/ De training start pas half november, want ik moet hem nog ontwikkelen. Daarom krijg je tot 9 oktober veel korting op de normale prijs. Als je met een klein groepje aan de slag wilt met jouw offertes, dan is dit het moment om even te kijken of deze training wat voor jou is. Groet! Suzanne P.S. Heb je een vraag over de online training? Mail me dan. Ik beantwoord al je vragen. ProTaal Schepenstraat 86B 3039 NM Rotterdam Je kunt je hier afmelden voor mijn e-mails En hier kun je je gegevens wijzigen |
Laden...
Laden...
© 2024