Over 8 dagen barst de derde editie van Changemakers in Retail los. Bekijk nu het programma van het RetailTrends-event over sociale impact, duurzame innovatie en betekenisvolle merken, en laat je informeren en inspireren door mondiale koplopers en innovators. Kom op donderdag 23 mei ook naar de Metaal Kathedraal in Utrecht. Dit kun je onder meer verwachten: - Hoe Red Bull vanuit zijn merkwaarden vleugels geeft aan sociaal ondernemers - Generatie Z over de Duurzame revolutie; - Zo loopt schoonmaakmerk Ecover al 25 jaar voorop in duurzame innovatie - De toekomst van fashion is slim, multifunctioneel én biologisch afbreekbaar - Gumshoe – kauwgomsneaker met een verhaal - De duurzame supermarkt van de toekomst (met letterlijk een voorproefje van wat komen gaat) - Nudging: hoe marketing, duurzaamheid en gedrag samenwerken - Hoe jouw retailmerk betekenis toevoegt aan het leven van de consument - Homie - Hoe Homie de klant per wasbeurt laat betalen - En meer… >> SCHRIJF JE HIER DIRECT IN Ben jij full member van RetailTrends? Dan mag je gebruik maken van de 2 = 1-memberactie. Het toegangstarief is nu € 225 ex btw voor twee toegangskaarten. (reguliere ticket: € 295 ex btw per ticket) Via de website kan je je ticket kopen. De contactgegevens van je gratis introducé kan je toesturen naar events@retailtrends.nl.
Ook reiken we de Changemaker in Retail Award uit. Van de tientallen inzendingen zijn de volgende 5 retailmerken genomineerd: Lush Fairf Tony’s Chocolonely Gerrard Street Ahold Delhaize Coffee Company De genomineerden presenteren zich tijdens Changemakers in Retail in de Final Pitch voor een vakjury. Hier vind je meer informatie over de award. Vier retaillessen van Gen Z over Gen Z
Ze zijn de kinderen van Gen X, zijn geboren met een tablet in hun hand en worden ook wel generatie Swipe genoemd. We hebben het over de jonge generatie Z. In 2020 is Gen Z goed voor veertig procent van de mondiale consumentenpopulatie. Lecyca Curiel behoort zelf tot de digital natives en voor de internationale denktank Whetston verzorgt zij verschillende presentaties over dit onderwerp. Op het event Changemakers in Retail van RetailTrends gaat zij in op de houding van Gen Z ten opzichte van de duurzame revolutie. Wat kunnen retailers hiervan leren? Alvast een voorproefje. Wat Red Bull en plantaardige kaas van elkaar kunnen leren Een energydrankproducent die samenwerkt met een bedrijf dat plantaardige kaas maakt. Het klinkt gek, maar niets is minder waar als je kijkt naar de samenwerking tussen Red Bull en de Nederlandse start-up Plant Based Cheese. Met de samenwerking helpt Red Bull Plant Based Cheese te groeien en zo zijn impact op de samenleving te vergroten. Maar zijn er ook dingen die Red Bull van de start-up kan leren? Head of Brand Jarno Middelbosch van Red Bull vertelt op Changemakers in Retail meer over het Amaphiko-programma en de manier waarop zij sociale ondernemers 'vleugels geven'. Bij Ecover is duurzaamheid nooit klaar Voor het compleet vernieuwen van een bestaand productiesysteem heb je een lange adem nodig. Daar weet Ecover alles van. Het bedrijf produceert al veertig jaar biologische wasmiddelen en groeit pas de afgelopen jaren echt hard. “Het kan zijn dat we de tijdgeest meehebben”, vertelt Tom Domen, hoofd lange termijn innovatie. Op het evenement Changemakers in Retail vertelt hij meer over wat er bij komt kijken als je een duurzaam wasmiddel op de markt zet. “Je moet je product blijven heruitvinden.” Vijf vragen aan Changemaker Gerrard Street Muziekliefhebbers willen natuurlijk naar muziek kunnen luisteren. Maar moeten ze ook per se een koptelefoon bezitten? Nee, dachten Tom Leenders en Dorus Galama. Daarom zetten zij het concept Gerrard Street in de markt: een koptelefoon die je niet kunt kopen, maar waarbij je betaalt voor het gebruik. Gaat hij kapot, dan neemt Gerrard Street hem weer in en worden onderdelen waar mogelijk gerecycled. Met die aanpak komt het concept als een van de vijf genomineerden in aanmerking voor de Changemaker in Retail Award, die op 23 mei wordt uitgereikt tijdens het event Changemakers in Retail in Utrecht. Vijf vragen aan Leenders over de kansen en uitdagingen van het concept. Hoe Gumshoe jongeren duurzame keuzes wil laten maken Muziekliefhebbers willen natuurlijk naar muziek kunnen luisteren. Maar moeten ze ook per se een koptelefoon bezitten? Nee, dachten Tom Leenders en Dorus Galama. Daarom zetten zij het concept Gerrard Street in de markt: een koptelefoon die je niet kunt kopen, maar waarbij je betaalt voor het gebruik. Gaat hij kapot, dan neemt Gerrard Street hem weer in en worden onderdelen waar mogelijk gerecycled. Met die aanpak komt het concept als een van de vijf genomineerden in aanmerking voor de Changemaker in Retail Award, die op 23 mei wordt uitgereikt tijdens het event Changemakers in Retail in Utrecht. Vijf vragen aan Leenders over de kansen en uitdagingen van het concept. Zo wil Homie de witgoedsector verduurzamen Als er een branche is waarin qua verduurzaming nog veel te winnen valt, dan is het de witgoedsector wel. Fabrikanten werken nog altijd volgens een lineair productiemodel, dat voor veel verspilling zorgt. Homie Pay-per-use biedt consumenten de mogelijkheid om gebruik te maken van een zuinige, gloednieuwe wasmachine, die voorzien is van een tracker. Je betaalt geen aanschaf-, onderhouds- of eventuele reparatiekosten, maar alleen voor de wassen die je draait. De ingebouwde tracker meet je verbruik. Een hete was is het duurst, een koude het goedkoopst. Hoe Obrigado zijn duurzame uitdagingen te lijf gaat Het belang van duurzaamheid zal voor de meeste retailers en merken inmiddels wel duidelijk zijn. Maar waar begin je? Dat is een van de vragen die centraal staan tijdens het RetailTrends-event Changemakers in Retail op 23 mei. Een bedrijf dat op die vraag vast een tipje van de sluier kan oplichten, is Obrigado, dat honderd procent puur kokoswater produceert dat afkomstig is van een eigen duurzaam landgoed in Brazilië. Sustainable brand strategist Pieter van der Manden van Rainbow Collection vraagt global marketing director Mark van de Grift van Obrigado naar de uitdagingen. RetailTrends Media - Lindelaan 8, 6721 VC Bennekom Geen nieuwsbrief meer ontvangen? Klik hier om u af te melden. |