Vechten tegen windmolens. Je moet het maar durven. Een verlies van 3,2 miljard dollar draaien in 2020 en dan toch beleggers om een miljard dollar vragen. De mensen achter kantoordeelbedrijf WeWork doen het, na een mislukte beursgang in 2019, in 2021 gewoon nog een keer. Het verlies van WeWork – een kruising tussen een vastgoed- en een techbedrijf - is geen verrassing, schrijven de collega’s van de FT. Zij kregen inzage in de documenten die WeWork heeft voorbereid voor potentiële investeerders. In 2019 draaide het bedrijf een nog groter verlies, van 3,5 miljard dollar. Maar door flink in de uitgaven te snijden (2,2 miljard dollar minder ten opzichte van het jaar daarvoor) werd het verlies in 2020 nog enigszins beperkt. Het deelkantorennetwerk, dat een nogal wilde rit maakte vorig jaar met oprichter en bestuurder Adam Neumann die opstapte en een bezettingsgraad die door de pandemie daalde van 72 aan het begin van het jaar naar 47 procent eind 2020, wil later dit jaar naar de beurs. De beursgang moet plaatsvinden via een fusie met een zogeheten special purpose acquisition company (spac), een lege beurshuls.Collega Eva Smal schreef al eerder over deze lege hulzen op zoek naar bedrijven. Door de beursgang moet WeWork in totaal 9 miljard dollar waard worden, zo citeert de FT de documenten van ‘Project Windmill’. Dat is een fractie van de 47 miljard waartegen het bedrijf in 2019 nog gewaardeerd werd na een participatie van het Japanse SoftBank. Lege hulzen, windmolens, WeWork doet er weinig aan om te voorkomen dat er grappen gemaakt worden over de ambities. Hoe het ook zij, het bedrijf is in gesprek met BowX Acquisition Corp, de lege huls naar keuze, dat in augustus al 420 miljoen dollar heeft opgehaald. De overige 580 miljoen die WeWork nodig heeft moet komen van institutionele beleggers die in de spac moeten stappen.Wie weet hoe de kantorenmarkt er na de pandemie uitziet mag het zeggen. WeWork houdt er in elk geval vertrouwen in. Liedje voor de lunch: Don Quichotte à Dulcinée, M. 84: No. 2, Chanson épique - Maurice Ravel |